Nyårsnatt.

Det enda jag minns av honom är hans hesa skratt, och en nyårsnatt för flera år sedan.
Jag minns att vi dansade tryckare till någon sorglig gammal klassiker som jag inte kan namnet på.
Jag var så kort då, kanske 1.40 cm, jag nådde honom bara till hans platta mage.
Hans starka armar låg tryggt om min rygg och han luktade som han alltid gjorde, snus, whiskey och minttabletter.
Jag minns inte detta klart, bara vagt och suddigt som hämtat ur en dröm. Ljuset var disigt av all rök och kanske också av mitt försvagade minne.
Kvinnornas långklänningar svepte över golven och borstade bort all smuts lite längre bort från dansgolvet. 
Deras hår var uppsatt och de luktade sött. Speciellt en kvinna kommer jag ihåg extra starkt. 
Hon hade en lång klänning i många lager, tyget var lätt och luftigt, och alldels silverskimrigt. 
Och min farfar viskade till mig: Hade jag sett den där kvinnan på min tid, så hade jag antagligen gift mig med henne. Trots att han viskat så hörde hon, hon lutade bak och huvudet och skrattade, ljuvligt.
Och jag minns hans röst när han sa: Dansar en man någonsin såhär med dig, glöm då inte, att bara för att han öppnar sin famn för dig ikväll, betyder det inte att den alltid står öppen.
Då förstod jag inte riktigt vad han menade, men jag visste redan då att jag kunde lita på min farfar med de trygga väderbitna händerna och det hesa skrattet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0