Tips!

Här är lite tips om skrivande och sånt. 

Alla människor kan skriva, förutsatt, att man har lärt sig skriva förstås.
Men de flesta människor i Sverige har ju turen att faktiskt få lära sig det, så då har man ju kommit en väldigt bra bit på vägen. Och det jag själv har varit med om och märker att många själva tänker, är att om man aldrig har skrivit texter så kan man inte. Eller så kan man inte stå för vad man skriver, man är rädd för att folk ska tycka att det är fult eller töntigt. Och ja, folk kommer tycka att det är fult och töntigt. För ingen människa kan utöva konst som behagar alla. Men saker man kan tänka på är:

 - Lär dig lätta trick som förskönar läsupplevelsen, exempelvis liknelser, allitration och bilder.
Men använd dom inte för mycket heller!

- Våga testa nytt. Hur ska du veta att du inte kan skriva poesi om du aldrig provat? Skriv i alla genrer tills du hittar den som gör att hela du bubblar av kreativitet.

- Läs! Läsa böcker och andras texter är i princip källan till allt mitt skrivande, jag har en liten fröken längst bak i huvudet som antecknar allt jag läser som är viktigt, till exempel om jag läser en mening som var välskriven eller en väldigt bra liknelse, då försöker jag minnas det så jag själv kan använda mig av det. Man kan ju också anteckna själv istället för att låta en liten fröken göra det.

- Var inte rädd för att stava fel! Visst, om du ska skicka in till ett bokförlag, då vill man ju kanske inte ha en massa stavfel, men annars ska man inte stirra sönder sig efter stavfel, tycker jag. Det tar för mycket av ens kreativa energi. Om man verkligen vill ha det rättstavat så är det bättre att köra igenom texten på Word än att noja över vad man kan hitta med blotta ögat.

- Var inte rädd för att skapa egna regler. Skrivregler är bra att hålla sig till, dels för att man som författare kanske gärna vill ha ett korrekt språk, men också för att det oftast är gamla regler som verkligen får läsaren att behagas av texten. Men, vissa av de här reglerna är verkligen dammiga och alldels för gamla, när du ser en sån, utrota den bara. Efter ett tag av skrivande kommer du själv känna vilka regler du vill följa och inte.
Bara för att något anses vara "rätt" betyder det inte att det är bra.

Det var det mesta jag kunde komma på. Hoppas det hjälper lite, även om det mesta säkert redan var uppenbart, haha. Puss! Ses om en vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0