Jag är kär i dig.

De satt sida vid sida på en parkbänk.
Det var nästan storm. Höstluften slog emot deras kinder och kröp in under hennes ullkappa och hans fjällräven men det gjorde inte så mycket egentligen.
De tänkte inte på det. Tystnad. Ingen sa något.

Snart skulle han ta en taxi därifrån. Försvinna bort i ovädret.
Trots att det var så blåsigt så kändes de som något hängde outsagt i luften mellan dom.
Något de kände sig tvugna att lösa.
De hade varit bästa vänner i flera år, men nu var det något som behövdes sägas, eftersom han skulle resa för en väldigt lång tid, och ingen vill säga hejdå för många, många år och känna att den aldrig vågade.

Hon visste inte om hon bara sett i syne under all denna tid, det kanske bara var något hon hade inbillat sig men tyckte de hade verkat som att han gillade henne lite mer än som en bästa vän. Eller lite åt ett annat håll än som en bästa vän. Iallafall på senare tid.

Tystnaden var så uppenbar nu. Han hade slutat röka så han kunde inte ens sysselsätta sig med det, i den här spända situationen. Han visste att de båda satt och låtsades vara försjunkna i tankar.
Men hjärnorna gick förstås på högvarv.
Han tänkte, att nu får han ta steget eller ångra sig resten av livet.
Ingen kände honom lika bra, de fick gå hur som helst.

"Du...du är värd att dö för"
Åhnej. Citera Kent, skön replik. Tänkte han.
Hon tittade förvånat upp.
"Va?"
"Nämen alltså, du betyder jättemycket. Typ."
"Ja, såklart, vi är ju bästa vänner?"
Hon undrade om hon inte avslöjade sig med lite för mycket bitterhet i rösten.
"Men...ta inte det här fel nu, men kanske mer än så? Eller alltså åh, jag ska ju fan åka nu, taxin kommer om tio minuter men helt plötsligt känns det som att min hjärna kommer inte vara i Kina om jag så är där i tjugo år.
Den kommer vara här. Vid parken.
Och tänka på ett tillfälle jag aldrig tog. Så: Är du kär i mig?"

Båda tänkte ungefär såhär då: Tänktänktänktänktänksvarapåvadhändernuvadskamansägatänktänktänktänktänkjävlafitta.

"Mja" Vad betyder mja?
"Mja?"
"Eller alltså. JA. Jag är kär i dig. Helt förbannat jävla skitkär"
svara hon och gömde ansiktet i händerna av genans.
"Åh. Det känns som jag drömmer. Att jag vågade! Och att du är kär i mig verkligen.
Nu är jag i himmelriket. Fast nä, samtidigt inte, för jag förlorar just en jävla massa pengar."
Sa han och glömde nästan andas.
"Åh sluta prata strunt du gör mig så blyg. Vad pratar du om, vadå pengar?"
"Jag tror att om du nu är kär i mig, då måste jag nog tacka nej till jobbet.
Eller liksom, ja för du kan ju inte flytta någonstans och jag kan fan inte flytta iväg från dig nu...
Inte när jag vet hur lycklig kan få bli av bara en kyss. Typ. Det känns ganska nödvändigt eftersom det viktigaste är nog när allt kommer omkring att jag får vakna på lördagarna med dig i min säng och äta frukost på balkongen. Eller?"
"Får jag kyssa dig nu?"

Kommentarer
Postat av: Lisa

åh så himla fint ju!

2010-04-14 @ 13:17:59
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Hannah M

Tack så mycket lisa!

2010-04-19 @ 19:37:39
URL: http://novellerochskit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0